ROGER GRASAS (Barcelona, 1970)

Situant el territori en el nucli del discurs i convertint el viatge en l’eix argumental de la seva obra, el treball de Roger Grasas analitza el rol de la tecnologia en la nostra societat postmoderna i l’estat d’estranyesa i confusió que pateix l’ésser humà en un paisatge contemporani cada cop més paradoxal i indesxifrable. Les connexions entre geografia i història i temes sociopolítics com la diferència, la hiperrealitat o l’alienació generades pel món capitalista globalitzat també són llocs habituals en la seva obra. Al llindar entre la fotografia documental i la fotografia d’autor, la seva obra s’ha exposat en centres d’art i galeries d’una vintena de països arreu del món.

Nostalgiya

El desembre de 1991 es va produir la desintegració de l’URSS, posant punt final a la guerra freda i encetant una nova era. L’auge independentista de les repúbliques perifèriques, l’elevat grau de pobresa de la població, així com la falta de lideratge i de relleu polític en el Partit Comunista, són algunes de les claus que expliquen el ràpid col·lapse de la superpotència soviètica. En qüestió de pocs mesos, i sense que ningú fos capaç de preveure-ho, el marxisme-leninisme imperant des de la revolució bolxevic va donar pas al neoliberalisme i a un capitalisme d’estat controlat per un petit grup d’oligarques confabulats amb un poder polític tan corrupte com autoritari, el qual s’ha mantingut en el temps. Trenta anys després, i malgrat que el nivell de vida ha millorat sensiblement, les enquestes assenyalen que dos terços de la població russa lamenten la caiguda de l’URSS.

www.rogergrasas.com

IG @rogergrasas.